Samenvatting

Voor een schoolopdracht heeft Max IT Solutions een onderzoek gedaan naar de impact van COVID-19 op het aantal webshops in Nederland. Dit werkstuk is uiteindelijk beoordeeld met een 7,5. Heeft u vragen of opmerkingen over het onderzoek? Neem dan zeker contact met ons op!

COVID-19 houdt de hele wereld sinds februari bezig. Na de uitbraak in China, kwam het virus snel naar Europa waar het meerdere landen zwaar getroffen heeft. Ook in Nederland heeft het virus veel impact gehad op de samenleving. Er werd een intelligente lockdown geintroduceerd door Minister-president Mark Rutte. Mensen dienden zich aan de gemaakte regels te houden en indien ze dit niet deden, werden er boetes uitgedeeld. Daarnaast werden scholen, sportverenigingen en restaurants gesloten. De impact hiervan was enorm en ook als student voelen wij hier enorm veel impact van.

In dit verslag ga ik onderzoek doen naar de impact van COVID-19 op webshops in Nederland. Hierbij ga ik inhoudelijk kijken naar de geschiedenis van webshops, het opzetten van een webshop, de getroffen maatregelen door webshops en de toekomst verwachtingen. Hiermee ga ik de hoofdvraag van dit onderzoek beantwoorden, namelijk:

Wat is de impact van COVID-19 webshops in Nederland ten opzichte van voor COVID-19?

Deze impact gaat onderzocht worden aan de hand van een aantal deelonderwerpen. Hierin ga ik onderzoeken hoe de geschiedenis van webshops is, hoe een webshop opgezet wordt, welke maatregelen webshops getroffen hebben en wat de toekomstverwachting is. Dit ga ik onderzoeken door gebruik te maken van recente internetartikelen, mijn eigen kennis die ik heb opgedaan met het opzetten van webshops en door internetbronnen te gebruiken.

Uiteindelijk blijkt het dat de impact van het coronavirus op webshops vooral positief is. Er worden door de huidige situatie veel nieuwe webshops gelanceerd door ondernemingen omdat ze hiermee hun producten kunnen blijven verkopen. Het aantal webshops is in het eerste kwartaal met ruim 8.500 webshops toegenomen en het wordt verwacht dat deze stijging nog even door blijft gaan. Toch zullen mensen niet volledig online blijven kopen omdat de ervaring van online winkelen heel anders is dan het kopen in een fysieke winkel.

Inleiding

In de tijden van de huidige COVID-19 (Corona-virus) crisis wordt iedereen geraakt. Kapperszaken, autorijscholen en de horeca hebben hun deuren moeten sluiten en zitten nu zonder inkomsten. Mensen zijn bang om besmet te raken met het virus en blijven dus ook zoveel mogelijk weg van anderen. Winkels zoals kledingszaken, electronicazaken en meubelzaken mogen hun winkels wel open houden indien ze zich aan de getroffen maatregelen houden.

Toch sluiten steeds meer winkels, volgens het Algemeen Dagblad (AD & de Groot, 2020), hun zaak omdat de klanten wegblijven. Daarnaast passen de winkels die wel openblijven hun openingstijden aan. Dit doen ze zodat ze minder personeel hoeven in te plannen en toch inkomsten blijven houden. Om ervoor te zorgen dat deze winkels inkomsten blijven hebben en ze niet failliet gaan, kunnen winkeliers op de huidige crisis inspelen door middel van een webshop.

Met het opzetten van een webshop zijn er best veel voordelen voor ondernemers die zeker hulpzaam zijn in deze zware tijden. Zo kunnen winkeliers de verkoop van hun producten door laten gaan en door blijven groeien. Bovendien kunnen de winkeliers met de opbrengsten van hun webshop de maandlasten betalen. Deze maandlasten variëren natuurlijk per onderneming. Heeft een bedrijf meerdere werknemers in loondienst, zullen die doorbetaald moeten worden. Daarbij komen ook de huurkosten van een eventueel magazijn of winkelpand.

Door de huidige situatie zijn er veel ondernemers die een webshop oprichten om zo de maandelijkse onkosten te kunnen blijven betalen. In de IT sector komt hierdoor ook extra werk omdat er webshops gebouwd moeten worden. Om een goed beeld te krijgen van de impact van het coronavirus is, ga ik onderzoek doen naar de volgende vraag:

Wat is de impact van COVID-19 webshops in Nederland ten opzichte van voor COVID-19?

In de volgende hoofdstukken ga ik door middel van deelonderwerpen een antwoord formuleren op de hoofdvraag. Hierbij ga ik eerst kijken naar de geschiedenis van webshops, daarna naar het opzetten van een webshop, de getroffen maatregelen en ik eindig met een toekomstverwachting. Ik verwacht dat ik met deze hoofdstukken een goed antwoord krijg op mijn hoofdvraag.

Middenstuk

1.     Geschiedenis van webshops

Wanneer je tegenwoordig kleren, boeken of electronica nodig hebt, ga je heel eenvoudig naar Google en zoek je naar hetgeen wat je nodig hebt. Generatie Z kan zich zelfs niet meer anders voorstellen. Mensen die vallen in Generatie Z zijn tussen 2000 en 2012 zijn geboren. Zij zijn opgegroeid met internet en webshops horen daar natuurlijk bij.

De eerste uitvinding die uiteindelijk leidde tot het bestaan van webshops, was het uitvinden van “het internet”. Via het internet kunnen meerdere computers met elkaar communiceren en informatie uitwisselen. Het ontstaan hiervan begon in 1969 (“Geschiedenis van het internet en sociale media”, 2014) toen het eerste internetbericht ooit werd verzonden door Charley Kliney. Hij was een Informatica student aan de Universiteit van Californie in Los Angeles en hij maakte destijds gebruik van de voorloper van het Internet, ARPANET.

Hierna ging in 1990 pas de eerste website live. De website zag er uit zoals de foto hiernaast (“The birth of the Web | CERN”, 2020). De website werd gemaakt door de Britse softwareontwikkelaar Tim Berners-Lee. Hij werkte destijds bij CERN in Zwitserland. Na de website van Berners-Lee werd in 1993 de eerste webbrowser genaamd Mosaic gelanceerd. Deze browser is de voorloper van Chrome en Edge.

Het begin van webshops in Nederland ligt nog in de 20e eeuw. Er is niet veel duidelijkheid welk bedrijf de allereerste webshop was. Wehkamp is een van de bedrijven die claimt dat zij de eerste waren, maar er is geen officieel bewijs voor. Een ander groot bedrijf wat er vroeg bij was, was Bol.com. In 1999 werd namelijk Bol.com (bol.com, 2018) opgericht door mediaconcern Bertelsmann. De webshop begon met de verkoop van ruim 140.000 Nederlandstalige boeken. Door de jaren heen werd de webshop steeds meer uitgebouwd. Er werden nieuwe productcategorieen zoals electronica, bordspellen en tuinartikelen waardoor de webshops een steeds groter bereik kreeg. In 2008 werd de webshop overgenomen door Cyrte Investments en NPM Capital waarna het in 2012 werd overgenomen door Ahold voor een bedrag van 350 miljoen euro. Tegenwoordig is Bol.com uitgegroeid tot een online verkoopgigant waar je bijna niet meer omheen kunt.

2.     Het opzetten van een webshop

Maar hoe werkt het opzetten van een webshop eigenlijk? Veel mensen verwachten dat het opzetten van een webshop extreem lastig is en dat je dat altijd moet uitbesteden als bedrijf, maar daar is niks van waar. Je kunt je webshop namelijk eenvoudig zelf ontwikkelen door gebruik te maken van een contentmanagementsysteem (CMS). Een CMS is een softwaretoepassing waarmee mensen zonder veel technische kennis, documenten en gegevens op internet kunnen publiceren(Wikipedia, 2018). Zo kunnen mensen zonder verstand van HTML of CSS of Javascript toch een website in elkaar zetten.

Er zijn verschillende ContentManagementSystemen (CMS) waarmee je je website in elkaar kunt zetten. De bekendste CMS zijn WordPress, Drupal en Joomla. Deze 3 zijn eigenlijk vooral bedoeld om blogs en informatieve websites te maken maar kunnen ook gebruikt worden om een webshop op te bouwen. Er is naast deze 3 nog een enorm aanbod aan systemen die speciaal ontwikkeld zijn voor e-commerce (=Handel en studie via computernetwerken als het internet (Treshold Automatisering BV, 2019)). Voorbeelden hiervan zijn onder andere Shopify, Magento en OpenCart. Het nadeel van deze CMS’en voor e-commerce is dat deze vaak wel iets lastiger zijn voor mensen zonder enige technische kennis.

Het opzetten van een webshop via WordPress gaat vrij eenvoudig door gebruik te maken van verschillende plugins. Dit zijn een soort extra’s die gebruikt kunnen worden om extra functionaliteit toe te voegen aan je website. De meest gebruikte plugin om een webshop te bouwen via WordPress is WooCommerce. Zij maken het mensen zonder technische kennis op een eenvoudige manier mogelijk om zelf een webshop te bouwen.

Een ondernemer kan  kiezen om zelf een webshop op te zetten of om dit uit te besteden aan een Web Developer. Vaak maken ondernemers hiervan gebruik omdat deze hiervoor vaak geen tijd hebben en daarnaast de kwaliteit van een zelfgemaakte webshop lager ligt. Bovendien is het voor ondernemers vaak voordeliger om het werk uit te besteden aangezien zij het vaak druk genoeg hebben met de marketing, branding en verkoop van de producten. Indien zij zelf een webshop willen bouwen, moeten ze eerst zorgen dat ze de kennis beheren om een webshop te bouwen en vaak gaat hier meer tijd en daardoor geld in zitten.



3.     Getroffen maatregelen

Naast fysieke winkels, hebben ook webshops hun beleid aan moeten passen. In de distributiecentra en bij de bezorgservice moeten er ook aanpassingen gedaan worden om te zorgen dat we het coronavirus zo snel mogelijk onder controle hebben. Zo moeten er in de distributiecentra gezorgd worden dat medewerkers ten alle tijden 1.5 meter afstand kunnen houden en ook moet er gezorgd worden dat medewerkers meerdere malen per uur handen wassen. Voor de bezorgservice moet er gezorgd worden voor mondkapjes en daarnaast moeten de bezorgers de instructie krijgen om contactloos te bezorgen. Bijna alle Nederlandse webshops hebben deze aanpassingen in een vroeg stadium van het coronavirus gedaan, waardoor er geen webshops de deuren hoeven te sluiten (“‘Webshops in Nederland voorlopig niet op slot’  ”, 2020). Ook vertelt Wijnand Jongen, van Thuiswinkel.org, dat deze getroffen maatregelen lijken te werken.

Naast de vele aanpassingen, zorgen veel webshops voor acties om de verkoop toch te blijven simuleren. Zo bieden veel webshops gratis verzending aan zodat klanten eerder geneigd zijn om producten te bestellen. Daarnaast zijn veel bestaande webshops bezig met het optimaliseren van hun webshop. Zo bieden ze extra services aan zoals een inpakservice, zorgen ze dat er kortingen gegeven worden indien er meerdere producten gekocht worden en zorgen ze dat het uiterlijk van de webshop er mooier en warmer uit ziet.

Bovendien zijn winkels zonder webshops bezig met het opzetten van nieuwe webshops waarmee zij de verkoop van hun producten kunnen doorzetten. Onder andere een lokale dameskledingswinkel heeft onlangs een webshop online gezet waarmee zij hun producten kunnen blijven aanbieden en waarmee zij hun bereik kunnen vergroten. Daarnaast zie je om je heen dat er meer webshops worden opgezet in deze tijd om dezelfde redenen. Na een onderzoek naar de cijfers van het CBS (“Aantal Webshops Nederland 2020”, 2020) is er gebleken dat er ten opzichte van 2019 ongeveer 8.500 webshops zijn bijgekomen. Hierbij zijn de cijfers van het eerste kwartaal van 2020 meegenomen. De grote vraag die hieruit komt is: hoeveel webshops gaan er nog komen in 2020?

4.     Toekomst verwachtingen

Hoewel de toekomst omtrent het virus nog erg onzeker is, is het vrijwel zeker dat ondernemers in de toekomst gedwongen worden om online te gaan. Mensen verplaatsen zich tijdens de corona crisis massaal naar de online wereld. Volgens retaildeskundige Danny van den Burg geeft de huidige coronacrisis de omzet van webwinkels een enorme boost (“Coronacrisis dwingt ondernemers van offline naar online: ‘Knetterhard werken’”, 2020). Hij zag de online verkoop harder groeien dan de offline verkoop. Sinds de uitbraak van het virus is het verschil nog duidelijker geworden; de online omzet groeit gemiddeld met 56 procent per week.

Volgens het Duitse marktonderzoeksinstituut Gfk (Growth from Knowledge) zal de stijging van online verkoop na de coronacrisis niet zomaar verwijdenen. Mensen zullen inzien hoeveel gemak er is bij het online bestellen en daardoor wordt er verwacht dat dit in de toekomst zal blijven gebeuren. Daarnaast is online shoppen ook een stuk eenvoudiger. Zit je op de bank en bedenk je je dat je een nieuwe broek nodig hebt? Met een paar acties op je telefoon zit je zo op de website van Zalando of een lokale ondernemer waarbij je de producten vaak ook nog de volgende dag in huis hebt.

Maar hoe zit het dan met de fysieke winkels? Als de verkoop steeds meer een beweging maakt naar online, is het dan nog rendabel om een fysieke winkel te hebben? De toekomst voor die winkels is nog steeds erg onzeker. Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, is het van belang van de economie dat wij als samenleving zorgen dat er zo min mogelijk fysieke winkels failliet gaan. Daarnaast verwacht hij dat er altijd mensen zullen blijven die een voorkeur hebben om echt te gaan winkelen en niet alles bestellen. Dit komt doordat het bij mensen gaat om meer dan spullen kopen als ze aan het winkelen zijn. Zij vinden het gevoel van een winkel, de plek en de mensen ook belangrijker. Het totaalplaatje moet kloppen en daardoor wordt winkelen voor veel mensen een bezigheid. Daarnaast zijn er ook genoeg mensen die nog nooit gebruik gemaakt hebben van online shoppen. Zij zullen, net als voor het coronavirus, hun spullen in een fysieke winkel blijven kopen.

Mijn aanbeveling is ook zeker om niet volledig over te stappen naar het online winkelen maar om ook zeker de lokale ondernemers te steunen. Daarnaast is winkelen meer dan spullen kopen, ga met vrienden naar de stad en maak er een dagbesteding van. Leuk voor jou en je vrienden maar je houdt ook nog eens lokale ondernemers overeind.

Conclusie

Wat is de impact van COVID-19 webshops in Nederland ten opzichte van voor COVID-19?

Het coronavirus raakt alles en iedereen, daarbij horen ook de webshops. Het begin van de webshops in Nederland liggen ongeveer 20 jaar geleden toen de eerste webwinkels geopend werden door onder andere Wehkamp en Bol.com. Deze twee webshop giganten domineren in 2020 nog steeds de markt.

Om zelf een webshop te beginnen heb je tegenwoordig niet veel technische kennis meer nodig. Je kunt namelijk een heel eind komen door gebruik te maken van contentmanagementsystemen. Ondernemers kunnen hun eigen website opzetten door gebruik te maken van bijvoorbeeld WordPress, maar kunnen er ook voor kiezen om dit uit te besteden. Vaak wordt er voor deze keuze gekozen omdat het dan simpelweg professioneler en sneller gebeurt.

Dit is informatie die relevant is voor webshops maar niet direct invloed heeft op webshops in Nederland. Maar wat is de impact van COVID-19 webshops in Nederland ten opzichte van voor COVID-19?

Het coronavirus heeft vooral een enorm positieve invloed op webshops. De webshops hebben allemaal aanpassingen moeten doen om te zorgen dat ze niet hoefden te sluiten, deze zijn in een vroeg stadium van de uitbraak gedaan waardoor webshops niet hun verkoop stil hebben hoeven te leggen. Bovendien is het aantal webshops, vergeleken met de tijd dat Corona enkel nog een Mexicaans biertje was, met ruim 8.500 toegenomen. Verwacht wordt, dat deze stijging nog even doorgaat.

Er wordt verwacht dat er in de toekomst meer mensen zich zullen verplaatsen naar het online kopen in plaats van het kopen in een fysieke winkel. Toch zal de verkoop in fysieke winkels niet stoppen, simpelweg omdat mensen het winkelen zien als een soort dagbesteding. Daarnaast is er ook nog een generatie die nog nooit iets online besteld heeft. Zij zullen dat ook niet ineens gaan doen.

COVID-19 heeft op iedereen impact en voor de ene valt het net iets zwaarder dan voor de andere. Het is voor niemand optimaal, maar webshops kunnen zeker niet zeggen dat ze het meest worden benadeeld. De omzet van webshops blijft groeien, het aantal webshops blijft groeien en het aantal mensen wat zich verplaatst naar online winkelen groeit. Toch blijft fysiek shoppen nog steeds populair door het totaalplaatje. Welke uitvinding gaat ervoor zorgen dat mensen alleen nog online winkelen? Een webshop die een kopje koffie aanbiedt?

Literatuurlijst

‘Webshops in Nederland voorlopig niet op slot’  . (2020). Geraadpleegd op 20 mei 2020, van https://retailtrends.nl/news/60027/-lsquo-webshops-in-nederland-voorlopig-niet-op-slot-rsquo-nbsp-

Aantal Webshops Nederland 2020. (2020, 23 april). Geraadpleegd op 20 mei 2020, van https://www.webwinkelsucces.nl/aantal-webshops-nederland-2020/

AD, & de Groot, N. (2020, 17 maart). Steeds meer winkels dicht: shoppers blijven weg om coronavirus. Geraadpleegd op 3 mei 2020, van https://www.ad.nl/economie/steeds-meer-winkels-dicht-shoppers-blijven-weg-om-coronavirus~a8ccc3d7/

bol.com. (2018). Bol.com | Geschiedenis van bol.com. Geraadpleegd op 19 mei 2020, van https://www.bol.com/nl/m/geschiedenis-van-bolcom/

Coronacrisis dwingt ondernemers van offline naar online: “Knetterhard werken”. (2020, 28 april). Geraadpleegd op 20 mei 2020, van https://www.rtlz.nl/business/ondernemen/artikel/5105301/ondernemers-winkeliers-offline-online-webshop-webwinkel

De geschiedenis van online winkelen. (2018, 22 januari). Geraadpleegd op 18 mei 2020, van https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-geschiedenis-van-online-winkelen

ECommerce technologies Web Usage Distribution on the Entire Internet. (2020). Geraadpleegd op 19 mei 2020, van https://trends.builtwith.com/shop/traffic/Entire-Internet

Lapperre, T. (2014, 22 oktober). Geschiedenis van het internet en social media. Geraadpleegd op 19 mei 2020, van https://bloeise.nl/geschiedenis-van-het-internet/

The birth of the Web | CERN. (2020, 6 mei). Geraadpleegd op 19 mei 2020, van https://home.cern/science/computing/birth-web

Treshold Automatisering BV. (2019). Wat is E-commerce? Geraadpleegd op 19 mei 2020, van https://www.treshold.nl/kennisbank/e-commerce/wat-is-e-commerce/

Waarom webwinkels het sinds corona nóg moeilijker hebben dan stenen winkels. (2020). Geraadpleegd op 20 mei 2020, van https://retailtrends.nl/item/60109/waarom-webwinkels-het-sinds-corona-nog-moeilijker-hebben-dan-stenen-winkels

Wikipedia-bijdragers. (2018, 11 maart). Contentmanagementsysteem – Wikipedia. Geraadpleegd op 20 mei 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Contentmanagementsysteem